НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТЬ ЗДОРОВ’Я ТА ХВОРОБИ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ

  • Т. Р. Браніцька
  • Б. А. Максимчук
  • І. І. Демченко
  • Т. М. Денисовець
  • О. В. Квак
  • Л. О. Кушнір
  • О. В. Петренко
  • І. А. Максимчук
Ключові слова: фізичне виховання, спорт, валеологічна компонента, фізична культура, лікар, педагог, закон Геккеля-Мюлллера.

Анотація

Недолік медичного підходу до здоров’я полягає у кількох вже традиційних факторах: у лікарів є чітка межа між здоровою і хворою людиною і вони, як правило, не бажають займатися перехідними станами; вирішення проблем зі здоров’ям у нашій країні пов’язане передовсім з медикаментозним втручанням і дуже рідко психологічним, соціологічним чи лікувально-фізкультурним; лікарі не враховують усієї багатоманітності факторів впливу на людину, особливо внутрішніх, і зосереджуються переважно на фізичних, екологічних, біологічних причинах патологічного стану. Натомість валеологічний підхід до здоров’я включає і медико-біологічні, і психологічні, і соціальні фактори, а головне, розробляє онтологію, філософію здоров’я, що дозволяє вдосконалювати його на усіх рівнях життєдіяльності людини, а саме здоров’я вбачається не як об’єкт медицини, а особиста справа кожної людини. Обґрунтування валеологічної спрямованості навчання і життєдіяльності ускладнюється тим, що здоров’я починає визнаватися цінністю в кожному окремому випадку за умов його втрати або загрози. Основним завданням педагога є подолання невласне валеологічних факторів, що порушують здоров’ятворчу й здоров’язбережувальну свідомість й активність.

Посилання

Koval, V. O. (2006). The features of valeological training for future social educators in higher education institutions. (PhD thesis). Zaporizhzhia National University, Zaporizhzhia.

Potashniuk, I. V. (2000). Professional valeological training of future biologists in higher education institutions. (PhD thesis). Lesia Ukrainka Volyn State University, Lutsk.

Mikheienko, O. I. (2004). Valeological training of future specialists in physical rehabilitation in higher education institutions. (PhD thesis). A. S. Makarenko Sumy State Pedagogical University, Sumy.

Pakushyna, L. Z. (2010). Developing valeological literacy in future social educators during professional training. (PhD thesis). H. Skovoroda Pereiaslav-Khmelnytskyi State Pedagogical University, Pereiaslav-Khmelnytskyi.

Bakhmat, N., Maksymchuk, B., Voloshyna, O., Kuzmenko, V., Matviichuk, T., Kovalchuk, A. … Maksymchuk, I. (2019). Designing cloud-oriented university environment in teacher training of future physical education teachers. Journal of Physical Education and Sport, 19 (4), 1323-1332.

Behas, L., Maksymchuk, B., Babii, I., Tsymbal-Slatvinska, S., Golub, N., Golub, V. … Maksymchuk, I. (2019). The influence of tempo rhythmic organization of speech during gaming and theatrical activities on correction of stammering in children. Journal of Physical Education and Sport, 19 (4), 1333-1340.

Bezliudnyi O., Kravchenko O., Maksymchuk B., Mishchenko M., Maksymchuk, I. (2019) Psycho-correction of burnout syndrome in sports educators. Journal of Physical Education and Sport, 19 (3), Art 230 pp. 1585.

Halaidiuk, M., Maksymchuk, B., Khurtenko, O., Zuma, I., Korytko, Z., Andrieieva, R. … Maksymchuk, I. (2018). Teaching approaches in extracurricular physical activities for 12-14-year-old pupils under environmentally unfavourable conditions. Journal of Physical Education and Sport, 18 (4), 2284–2291.

Maksymchuk, I., Maksymchuk, B., Frytsiuk, V., Matviichuk, T., Demchenko, I., Babii, I. … Savchuk, I. (2018). Developing pedagogical mastery of future physical education teachers in higher education institutions. Journal of Physical Education and Sport, 18 (2), 810–815.

Melnyk, N., Bidyuk, N., Kalenskyi, A., Maksymchuk. B., Bakhmat, N., Matviienko, O. … Maksymchuk, I. (2019). Models and organizational characteristics of preschool teachers’ professional training in some EU countries and Ukraine. Зборник Института за педагошка истраживања, 51 (1), 46–93.

Sitovskyi A., Maksymchuk B., Kuzmenko V., Nosko Y., Korytko Z., Bahinska O. … Maksymchuk, I. (2019). Differentiated approach to physical education of adolescents with different speed of biological development (2019). Journal of Physical Education and Sport, Vol.19 (3), Art 222, pp. 1532 – 1543.

Sheremet M., Leniv Z., Loboda V., Maksymchuk B. (2019) The development level of smart information criterion for specialists’ readiness for inclusion mplementation in education (2019). Information Technologies and Learning Tools, 72, 273-285.

Melnyk, N., Bidyuk, N., Kalenskyi, A., Maksymchuk. B., Bakhmat, N., Matviienko, O. … Maksymchuk, I. (2019). Models and organizational characteristics of preschool teachers’ professional training in some EU countries and Ukraine. Зборник Института за педагошка истраживања, 51 (1), 46–93.

Ivanova, H. E. (2000). Optimizing physical and health-promoting activities in technical higher educational institutions through valeological education. (PhD thesis). Lesia Ukrainka Volyn State University, Lutsk.

Amosov, N. M. (2002). Reflections on health. Kyiv: Health.

Korobeinik, V. A. (2012). Pedagogical conditions of valeological self-improvement for future physical education teachers during professional training. (PhD thesis). H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv.

Piasetska, N., & Shpylova, M. (2007). Valeological environment as a factor in the personal, professional development of the future teacher. Psychological and Pedagogical Problems of a Rural School, 20, 45–51.

Deminska, L. O. (2014). Axiological principles of professional-pedagogical training for future physical education teachers. (Postdoctoral thesis). Borys Hrinchenko Kyiv University, Kyiv.

Novikova, N. I. (1999). Spiritual health as a component of valeology. Valeological Education: Modern Approaches, Accessibility and Ways of Their Development in Ukraine, 15–20.

Shapovalova, T. H. (2006). Valeological education of older adolescents in out-of-school environment- oriented educational institutions. (PhD thesis). The Institute for Problems of Education, Kyiv.

Alekseeva, E. N. (2006). Pedagogical conditions of students’ valeological training during physical education. (PhD thesis). North Caucasus State Technical University, Stavropol.

Harashuk, V. P. (1994). The programme of the course “Pupils’ Health: Grades 1-9”. The Collection of Courses for Optional Natural Subjects in Secondary Schools, Lyceums, Gymnasiums, 57–62.

Babych, V. I. (2006). Preparing future physical education teachers for developing students’ health culture. (PhD thesis). Taras Shevchenko Luhansk National Pedagogical University, Luhansk.

Filippieva, O. A. (2007). Training future primary school teachers for valeological education of students. (PhD thesis). Volodymyr Vynnychenko Kirovohrad State Pedagogical University, Kirovohrad.

Опубліковано
2019-12-25
Як цитувати
Браніцька , Т. Р., Максимчук , Б. А., Демченко , І. І., Денисовець , Т. М., Квак , О. В., Кушнір , Л. О., Петренко , О. В., & Максимчук , І. А. (2019). НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТЬ ЗДОРОВ’Я ТА ХВОРОБИ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), (12(120), 28-34. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2019.12(120)19.05