ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ ВАРІАТИВНОГО МОДУЛЮ «ВЕЛОСПОРТ» ДО НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДЛЯ УЧНІВ СЕРЕДНІХ КЛАСІВ

  • С. Т. Гейці
  • Ю. А. Ткач
  • Х. Р. Хіменес
Ключові слова: середня школа, фізична культура, різновиди велоспорту, школярі

Анотація

Вступ. Сучасні школярі характеризуються відносно низьким рівнем здоров’я, фізичного розвитку та підготовленості. Окрім того у них спостерігається недостатня мотивація до фізкультурно-спортивних занять, зокрема в межах навчання в школі. В останньому десятилітті активізувалися процеси щодо реформування освітньої системи, зокрема що стосується шкільного фізичного виховання. Сьогодні програми з фізичної культури побудовані на основі так званих варіативних модулів, що дозволяє пропонувати учням засоби та методи різних видів спорту та рухової активності, які б могли їх зацікавити. Мета дослідження. Виявити можливості для впровадження варіативного модулю «велоспорт» до навчальної програми з фізичної культури для учнів середніх класів. Матеріал та методи. Дослідження носило теоретично-оглядовий характер. До уваги приймалася інформація сучасних джерел літератури щодо системи фізичного виховання в Україні та закордоном. Простежувалася наявність різновидів та компонентів велоспорту у програмах з фізичної культури в межах шкільної освіти, її можливі позитивні впливи на учнівську молодь. Методи: аналіз та узагальнення даних, історичний метод, системний підхід, порівняння. Результати. Достатньо велика кількість сучасних наукових праць присвячені питанням удосконалення системи фізичного виховання в межах школи. Вагома увага звернена на потребу у корекції програмного забезпечення уроків фізичною культурою, зокрема учнів середніх класів. Виявлено необхідність оновлення та корекції програми з фізичної культури для учнів середніх класів у напрямі включення нових, сучасних та цікавих для дітей різновидів фізичної активності, які б сприяли їх фізичному розвиткові, зміцненню здоров’я та формували важливі для суспільства навики. Встановлено позитивний вплив засобів велоспорту на дитячий організм як з фізичної так і психосоціальної позиції та виділено доцільність включення окремих елементів різновидів велоспорту (трейлу, BMX, артистичного та фігурного веловодіння, велоболу тощо) до навчальної програми з фізичної культури учнів середніх класів).

Посилання

Aloshyna, A. I., Dobrynskyy, V. S., & Greyda, N. B. (2005), «Fizychnyy rozvytok ditey i pidlitkiv z urakhuvannyam stanu yikh zdorov’ya» [Physical development of children and adolescents, taking into account their health condition]. Lutsk : Volynska oblasna drukarnya.

Balushka, L., Khimenes, Kh., Okopnyy, A., Pityn, M., Sogor, O., & Tkach, Yu. (2020), «Dynamika pidgotovlenosti uchniv litseyu z posylenoyu viyskovo-fizychnoyu pidgotovkoyu pid vplyvom vykorystannya zasobiv borotby» [Dynamics of preparedness lyceum with enhanced military and physical preparation students' under the influence of the wrestling means use]. Teoriya ta metodyka fizychnogo vykhovannya, 20(3), 165-173.

Vaskov, Yu. V. (2010), «Suchasni pedagogichni innovatsiyi na urokakh fizychnoyi kultury v zagalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh» [Modern pedagogical innovations in physical education lessons in secondary schools]. Slobozhanskyy naukovo-sportyvnyy visnyk, 3, 142-145.

Yelisyeyeva D. (2015), «Riven teoretychnykh znan iz fizychnoyi kultury ditey starshogo shkilnogo viku» [Level of theoretical knowledge of physical culture children of high school age]. Moloda sportyvna nauka Ukrayiny, 2, 86-90.

Ilnytskyy, I., Okopnyy, A., & Palatnyy, A. (2017), «Udoskonalennya fizychnoyi pidgotovlenosti uchniv litseyiv z posylenoyu viyskovo-fizychnoyu pidgotovkoyu za dopomogo program sektsiynykh zanyat z boksu» [Improving the physical fitness of high school students with enhanced military and physical training with the help of sectional boxing classes]. Fizychna aktyvnist, zdorov′ya i sport, 3 (29), 14-23.

Krutsevych T. Yu. (2008), «Teoriya i metodyka fizychnogo vykhovannya» [Theory and methodic of physical education]. Kyyiv : Olimpiyska literatura.

Lemak O., Korsak O., Sultanova I., Ivanyshyn I., Arlamovskyy R., & Firka A. (2020), «Osoblyvosti fizychnogo stanu pidlitkiv v umovakh sogodennya» [Features of the physical condition of adolescents in today's conditions]. Visnyk Prykarpatskogo universytetu. Seriya: Fizychna kultura, 35, 48-59.

Moskalenko, N. V., Yakovenko, A. V., & Sydorchuk, T. V. (2020), «Fizychne vykhovannya shkolyariv u zarubizhnykh krayinakh (ХХ – pochatok ХІХ st.)» [Physical education of schoolchildren in foreign countries (XX - early XIX centuries.)]. Dnipro.

«Navchalna programa z fizychnoyi kultury dlya zagalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv 5–9 klasy» [Curriculum in physical culture for secondary schools 5-9 grades: approved] (2017), Kyyiv.

Palchuk, M. B. (2013), «Dynamika pokaznykiv fizychnogo rozvytku ta fizychnoyi pidgotovlenosti divchat pry perekhodi z serednoyi u starshu shkolu» [Dynamics of indicators of physical development and physical fitness of girls in the transition from secondary school to high school]. Moloda sportyvna nauka Ukrayiny, 17, 131-137.

Sergyeyenkova, O., Stolyarchuk, O., Kokhanova, O., & Pasyeka, O. (2021), «Vikova psykhologiya» [Age psychology]. Kyyiv: Tsentr uchbovoyi literatury.

Sorokolit, N. S. (2015), «Udoskonalennya fizychnogo vykhovannya uchniv 5-9 klasiv iz zastosuvannyam variatyvnykh moduliv navchalnoyi programy» [Improving the physical education of students in grades 5-9 with the use of variable modules of the curriculum]. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv.

«U Dubni 40 shkolyariv vzyaly uchast u zmagannyakh z figurnogo vodinnya velosypeda» [In Dubno, 40 schoolchildren took part in figure skating competitions]. Available at: https://sport.rayon.in.ua/news/393999-u-dubni-40-shkolyariv-vzyali-uchast-u-zmagannyakh-z-figurnogo-vodinnya-velosipeda (accessed September 15, 2021).

Chopyk, R. V. (2017), «Problemy zastosuvannya mizhpredmetnykh zv’yazkiv u fizychnomu vykhovanni shkolyariv na suchasnomu etapi» [Problems of application of interdisciplinary connections in physical education of schoolboys at the present stage]. Naukovyy chasopys Natsionalnogo pedagogichnogo universytetu imeni M.P. Dragomanova, 5 K (86)17, 367-370.

Chopyk, R., & Turchyk, I. (2016), «Sport szkolny w Ukraini» [School sports in Ukraine]. Life and movement, 4 (7), 4-13.

Ducheyne, F., De Bourdeaudhuij, I., Lenoir, M., & Cardon, G. (2013), Does a cycle training course improve cycling skills in children? Accident Analysis & Prevention. 59, 38-45.

Goodman A., van Sluijs E. M. F., & Ogilvie D. (2016), Impact of offering cycle training in schools upon cycling behaviour: A natural experimental study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 13(1), 34.

Hopkins, Debbi, & Mandic, Sandra. (2017), Perceptions of cycling among high school students and their parents. International Journal of Sustainable Transportation, 11:5, 342-356.

Van Lierop, D., Bebronne, M., & El-Geneidy, A. (2016), Bicycle education for children: Evaluation of a program in Montreal, Quebec, Canada. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2587, 23-33.

Опубліковано
2021-10-25
Як цитувати
Гейці, С. Т., Ткач, Ю. А., & Хіменес, Х. Р. (2021). ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ ВАРІАТИВНОГО МОДУЛЮ «ВЕЛОСПОРТ» ДО НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДЛЯ УЧНІВ СЕРЕДНІХ КЛАСІВ. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), (10(141), 34-38. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2021.10(141).08