ВИЗНАЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ В ПІДЛІТКІВ ДО ІНШОЇ ЛЮДИНИ В ЦЕНТРАХ РЕАБІЛІТАЦІЇ

  • Л. В. Філоненко
  • О.Р. Поляновская
  • Н. А. Сівак
  • І. В. Бабій
  • І.М. Дуб
  • М. М. Кулеша-Любінець
Ключові слова: адаптація до життя, взаємодія з іншими людьми, дитяче насилля, негативний життєвий досвід, діти-сироти, батьківське піклування, інтернатні заклади.

Анотація

На сьогодні існує ряд заходів і проектів, покликаних допомогти вихованцям реабілітаційних центів успішно адаптуватися до життя та навчитися взаємодіяти з іншими людьми. Певна пригніченість дитини у реабілітаційному центрі породжує пасивність, байдужість до проблем інших, протести чи бажання привернути увагу виявляється у хуліганських вчинках, дитячому насиллі, глузуванні, цькуванні інших і навіть жорстокості. Розмиті уявлення щодо вияву ціннісного ставлення до людини. Особливо це стосується дітей з негативним життєвим досвідом, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Такі діти всіляко намагаються заволодіти увагою, обмежити контакти з іншими, йдуть на конфлікти, оскільки не розуміють сутності ціннісного ставлення до іншої людини. Тому у вихованні ціннісного ставлення до іншої людини педагоги мають враховувати історію життя та досвід дитини, конфіденційно обговорювати з нею її проблеми, приймати вихованця таким, яким він є, залучати його до активної взаємодії з іншими учнями, виявляти до школяра любов і довіру, налаштовувати його на майбутнє та пошук свого призначення й сенсу життя, розвивати здібності дитини. Умови, в яких перебувають вихованці інтернатних закладів не можна назвати сприятливими через їх зорієнтованість на директивний авторитарний стиль виховання, нівелювання особистості. Водночас зарубіжні заклади інтернатного типу оптимізують ціннісний потенціал людини шляхом покращання умов та використання персонального підходу до моральних потреб дитини, розвитку її задатків і здібностей. У школах- інтернатах вихованці навчаються самостійно вирішувати різні життєві проблеми, їхні контакти з однолітками є постійними. Школярі добре знають один одного, згуртовані, що допомагає їм колективно прийняти рішення і досягати мети. Однак, є сильним тиск на окрему особистість, яка повинна приймати загальні правила життя. Часто це призводить до руйнування особистісної Я – концепції, прагнення бути як усі.

Посилання

Kremen, V. G. (2008). Encyclopedia of Education. Kiev, 1040.

Filonenko, L.V., Demchenko, I.I., Prokopchuk, V.I., Zamashkina, O.D., Zlenko, N.M., Shevchuk, K.D., Furduy, S.B., Maksymchuk, B.A. (2020). THEORETICAL FOUNDATIONS OF RESEARCH ON THE PROBLEM OF THE FORMATION OF VALUE RELATIONS IN SPICIALIZED INSTITUTIONS. Scientific Journal of M.P. Drahomanov National Pedagogical University, 15. Scientific-pedagogical problems of physical culture (physical culture and sport), 3 (123) 20. 178 p. (147-154)

Filonenko, L. V., Furduy, S. B, Maksymchuk B. A., Demchenko, I. I., Vysochan, L. M., Pletenytska, L. S., Kotlovyi, S. A., Maksymchuk, I. (2020). Historical aspects of the formation of a value attitude towards a person among pupils of sports boarding schools. / Scientific Journal of M.P. Drahomanov National Pedagogical University, 15. Scientific-pedagogical problems of physical culture (physical culture and sport), 1 (121) 20. 114 (107-112)

Komogorova, M., Maksymchuk, B., Bernatska, O., Lukianchuk, S., Gerasymova, I., Popova, O., Matviichuk, T., Solovyov, V., Kalashnik, N., Davydenko, H., Stoliarenko, O., Stoliarenko, O., & Maksymchuk, I. (2021). Pedagogical Consolidation of Pupil-Athletes? Knowledge of Humanities. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 13(1). https://doi.org/10.18662/rrem/13.1/367

Melnyk, N., Maksymchuk, B., Gurevych, R., Kalenskyi, A., Dovbnya, S., Groshovenko, O., & Filonenko, L. (2021). The Establishment and Development of Professional Training for Preschool Teachers in Western European Countries. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 13(1). https://doi.org/10.18662/rrem/13.1/369

Nerubasska, A., Palshkov, K., & Maksymchuk, B. (2020). A Systemic Philosophical Analysis of the Contemporary Society and the Human: New Potential. Postmodern Openings, 11(4), 275-292. https://doi.org/10.18662/po/11.4/235

Maksymchuk, B., Gurevych, R., Matviichuk, T., Surovov, O., Stepanchenko, N., Opushko, N., Sitovskyi, A., Kosynskyi, E., Bogdanyuk, A., Vakoliuk, A., Solovyov, V., & Maksymchuk, I. (2020a). Training Future Teachers to Organize School Sport. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(4), 310-327. https://doi.org/10.18662/rrem/12.4/347

Palamarchuk, O., Gurevych, R., Maksymchuk, B., Gerasymova, I., Fushtey, O., Logutina, N., Kalashnik, N., Kylivnyk, A., Haba, I., Matviichuk, T., Solovyov, V., & Maksymchuk, I. (2020). Studying Innovation as the Factor in Professional Self-Development of Specialists in Physical Education and Sport. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(4), 118-136. https://doi.org/10.18662/rrem/12.4/337

Onishchuk, I., Ikonnikova, M., Antonenko, T., Kharchenko, I., Shestakova, S., Kuzmenko, N., & Maksymchuk, B. (2020). Characteristics of Foreign Language Education in Foreign Countries and Ways of Applying Foreign Experience in Pedagogical Universities of Ukraine. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(3), 44-65. https://doi.org/10.18662/rrem/12.3/308

Maksymchuk, B., Matviichuk, T., Solovyov, V., Davydenko, H., Soichuk, R., Khurtenko, O., Groshovenko, O., Stepanchenko, N., Andriychuk, Y., Grygorenko, T., Duka, T., Pidlypniak, I., Gurevych, R., Kuzmenko, V., & Maksymchuk, I. (2020b). Developing Healthcare Competency in Future Teachers. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(3), 24-43. https://doi.org/10.18662/rrem/12.3/307

Gerasymova, I., Maksymchuk, B., Bilozerova, M., Chernetska, Yu., Matviichuk, T., Solovyov, V., & Maksymchuk, I. (2019). Forming professional mobility in future agricultural specialists: the sociohistorical context. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 11 (4), 345-361. http://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/1604/pdf

Sheremet M., Leniv Z., Loboda V., Maksymchuk B. (2019) The development level of smart information criterion for specialists’ readiness for inclusion implementation in education. Information Technologies and Learning Tools, 72, 273-285. https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2561

Nerubasska, A., Maksymchuk, B. (2020). The Demarkation of Creativity, Talent and Genius in Humans: a Systemic Aspect. Postmodern Openings, 11 (2), 240-255. https://www.lumenpublishing.com/journals/index.php/po/article/view/2625

Melnyk, N., Bidyuk, N., Kalenskyi, A., Maksymchuk. B., Bakhmat, N., Matviienko, O., Matviichuk, T., Solovyov, V., Golub, N., & Maksymchuk, I. (2019). Modely y orhanyzatsyone osobyne profesyonalne obuke vaspytacha u poјedynym zemљama Evropske Unyјe y u Ukraјyny [Models and organizational characteristics of preschool teachers’ professional training in some EU countries and Ukraine]. Zbornik Instituta za pedagoska istrazivanja, 51(1), 46–93. https://doi.org/10.2298/ZIPI1901046M

Bakhmat, N., Maksymchuk, B., Voloshyna, O., Kuzmenko, V., Matviichuk, T., Kovalchuk, A. … Maksymchuk, I. (2019). Designing cloud-oriented university environment in teacher training of future physical education teachers. Journal of Physical Education and Sport, 19 (4), 1323-1332. http://efsupit.ro/images/stories/august2019/Art%20192.pdf

Behas, L., Maksymchuk, B., Babii, I., Tsymbal-Slatvinska, S., Golub, N., Golub, V. … Maksymchuk, I. (2019). The influence of tempo rhythmic organization of speech during gaming and theatrical activities on correction of stammering in children. Journal of Physical Education and Sport, 19 (4), 1333-1340. http://efsupit.ro/images/stories/august2019/Art%20193.pdf

Bezliudnyi O., Kravchenko O., Maksymchuk B., Mishchenko M., Maksymchuk, I. (2019) Psycho-correction of burnout syndrome in sports educators (2019). Journal of Physical Education and Sport, 19 (3), Art 230 pp. 1585. http://efsupit.ro/images/stories/septembrie2019/Art%20230.pdf

Halaidiuk, M., Maksymchuk, B., Khurtenko, O., Zuma, I., Korytko, Z., Andrieieva, R. … Maksymchuk, I. (2018). Teaching approaches in extracurricular physical activities for 12-14-year-old pupils under environmentally unfavourable conditions. Journal of Physical Education and Sport, 18 (4), 2284–2291. http://efsupit.ro/images/stories/decembrie2018/Art%20344.pdf

Maksymchuk, I., Maksymchuk, B., Frytsiuk, V., Matviichuk, T., Demchenko, I., Babii, I. … Savchuk, I. (2018). Developing pedagogical mastery of future physical education teachers in higher education institutions. Journal of Physical Education and Sport, 18 (2), 810–815. http://efsupit.ro/images/stories/iunie2018/Art%20119.pdf

Sitovskyi A., Maksymchuk B., Kuzmenko V., Nosko Y., Korytko Z., Bahinska O. … Maksymchuk, I. (2019). Differentiated approach to physical education of adolescents with different speed of biological development (2019). Journal of Physical Education and Sport, Vol.19 (3), Art 222, pp. 1532 – 1543. http://efsupit.ro/images/stories/august2019/Art%20192.pdf

Vins, V. A. (2003). Psychological features of teenagers experiencing an age crisis at boarding schools for orphans and children deprived of parental care. PhD thesis.. Pereyaslav-Khmelnitsky, 208.

Hoshovskyi, Ya. O. (2005). The formation of the image of “I am” among teenagers of boarding schools in conditions of deprivation of parental influence. PhD thesis Kiev, 117.

Dolynska, L.V., Ulunova, H.Ye. (2005). Difficult communication among pupils of boarding schools: educational. Study guide. M.P. Dragomanov NPU. Kiev. 119.

Langmeyer, I., Mateychek, S. (1984). Psychological deprivation in the children’s exaltation of Prague. 334.

Ivanyuk, N. A., Makhanko, A. M. (2003). Some aspects of promoting the social adaptation of pupils of residential institutions. Minsk.118.

Karpushevska, L. R. (2014). Education of sexual culture of high school pupils in boarding schools in extra-time activities. Kiev, 200.

Karpushevska, L. R. (2010). Analytical-oriented art therapy as a means of pedagogical support for gender-role self- determination of high school pupils in residential institutions. Scientific works: science. - method. journal of Peter Mohyla Nikolaiev State University. 91-95.

Kanishevska, L.V. (2011). Theoretical and methodological foundations for the upbringing of social maturity of high school pupils of secondary boarding schools in extra-time activities. PhD thesis. 512.

Shkurkina, V. M. (2004). Features of socio-pedagogical work with orphans in a residential institution. Practical psychology and social work, 4(61). 60-62.

Kanishevska, L.V. (2004). Scientific and pedagogical foundations of social and pedagogical rehabilitation of pupils of residential institutions: scientific and methodological manual. Institute of Problems of Upbringing APN of Ukraine. Kiev, 102.

Dolmatova, V.N. (2008). Psychological and pedagogical conditions for overcoming the dependent position of pupils of an orphanage. PhD thesis. Lipetsk, 171.

Berezin, S.V., Evdokimova, Yu. B. (2003). Social orphanhood: children and parents: materials for the course “Pedagogical Psychology”. Samara, 52.

Paliyeva, N. A. (2008). Upbringing and personal development of orphans in the conditions of alternative forms of life management. PhD thesis. Stavropol, 465.

Bekh, I. D. (1997). Spiritual values in the development of personality. Pedagogy and psychology, 1. 124-129.

Zhurba, K. O. (2004). Education of spiritual culture among adolescents: methodological recommendations. Kiev, 65.

Sukhomlinska, O.V. (1996). Modern values in education: problems, prospects. The way of education, 1. 24-27.

Chorna, O. O. (2006). Indicators and levels of formation in younger pupils of respectful attitude towards people. Psychological and pedagogical problems of a rural school: col. of scient.works. Pavel Tychyna Uman State Pedagogical University. Kiev, 15. 133-137.

Schkilna, I. M. (2014). Education of humanistic values of older adolescents in the interaction of family and school. PhD thesis. Kiev, 190.

Bekh, I. D., Hanusenko, N. I., Chorna, K. I. (2005). The concept of educating the humanistic values of pupils. To the optional course “Fundamentals of Humanistic Morality” School World, 45. 4-11.

Biletska, I.O. (2003). The content and structure of the value of another person. Science and modernity: sb. works of M.P. Dragomanov National Pedagogical University. V. XXXVII. 36-46.

Kremen, V. G. (2008). Encyclopedia of Education. Kiev, 1040.

Опубліковано
2021-06-22
Як цитувати
Філоненко, Л. В., Поляновская, О., Сівак, Н. А., Бабій, І. В., Дуб, І., & Кулеша-Любінець, М. М. (2021). ВИЗНАЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ В ПІДЛІТКІВ ДО ІНШОЇ ЛЮДИНИ В ЦЕНТРАХ РЕАБІЛІТАЦІЇ. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), (6(137), 115-121. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2021.6(137).27