ПРОБЛЕМИ ІНШОМОВНОЇ ОСВІТИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У КОНТЕКСТІ ПОШУКУ НОВОЇ МОДЕЛІ ГУМАНІТАРНОЇ ОСВІТИ

  • І. В. Анікіна
  • І. І. Оніщук
  • Р. Б. Преснер
  • О.В. Осіпчук
  • А.І. Турчин
  • Я. В. Поченюк
Ключові слова: майбутні вчителі, гуманітарні спеціальності, зарубіжні стандарти, англомовні країни, іноземні мови, підготовка фахівців.

Анотація

Важливим для дослідження проблеми іншомовної освіти майбутніх вчителів гуманітарних спеціальностей у ХХ столітті виявився пошук нової моделі гуманітарної освіти, спрямування її на формування системи цінностей, духовних орієнтирів і соціальних норм, котрі визначають динаміку розвитку людської цивілізації, що поставило нові вимоги до рівня та ефективності іншомовної освіти. Аналіз стандартів, що застосовуються в зарубіжній практиці іншомовної освіти, дозволяє визначити категорії іншомовних знань і навичок, котрі необхідно відобразити в документах, що розробляються в Україні. Використання міжнародного досвіду щодо стандартизації педагогічної діяльності з іншомовної освіти та розробки кваліфікаційних вимог, професійних стандартів та сертифікаційних процедур, діагностичних методик оцінки та самооцінки педагогічної діяльності з іноземної мови, можуть використовуватися в процесі модернізації практики викладання іншомовної освіти майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей у педагогічних університетах України. Іншомовну освіту майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей розуміємо як процес і результат підготовки фахівців у галузі іноземних мов, які володіють сукупністю компетенцій, систематизованих знань і практичних навичок, що дозволяють розв’язувати теоретичні й практичні завдання за профілем іншомовної підготовки. Вплив стратегічних документів Ради Європи у досліджуваний період на підвищення якості іншомовної освіти майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей в Україні пов’язаний із урахуванням рекомендацій Ради Європи з мовної освіти та особливостей європейського освітнього простору, його інноваційного характеру.

Посилання

The main foundations of the development of higher education in Ukraine in the context of the Bologna process: experience in implementing a credit-modular system for organizing the educational process at V. Gnatyuk TNPU. Ternopil, 2005, part 3, 272. [in Ukrainian].

Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1183 of 8, September 2004 approving the State Program for the Development of Higher Education for 2005-2007. URL: http://www.kmu.gov.ua. (the accessed date: 17.03.2019). [in Ukrainian].

Kyryliuk, M. (2014). German language in school foreign language education. Modern Foreign Language Education in Ukraine: State, Problems, Prospects: Materials of the International Scientific and Practical Internet Conference, October 16, 2014 Uman. Uman, 117. URL: https://fld.udpu.edu.ua/wp-content/ uploads/ mat-konf-do-druku-20141.pdf. (the accessed date: 23.04.2019). [in Ukrainian].

Vykhrushch, A. (2013). Globalization and pedagogy. Comparative pedagogical studios, 4, 114–118. [in Ukrainian].

Willems G. Foreign Languages for Communication. Some new Perspectives. Fremdsprachendidaktik und Innovationen in der Lehrerbildung. URL: https://books.google.at/books?id=gAriqyNGikC&printsec= frontcover &hl=uk#v=onepage&q&f=false. (the accessed date: 22.04.2018).

Nunan D. Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. 211 p.

Peal E. The Relation of Bilingualism to Intelligence. Psycological Monographs: General and Applied. 1962. № 27(3). P. 1–23.

Bondarchuk, T. (2012). The development of bilingual education in Austria (1945–2010). Abstract of PhD thesis. “General pedagogy and the history of pedagogy”. Khmelnytskyi, 20 . [in Ukrainian].

Multilingual Europe: trends in the politics and practice of multilingualism in Europe. Kyiv: Lanvit, 2012, 168. [in Ukrainian].

Mikhailov F. Vospitanie. Institut filosofii Rossiiskoi akademii nauk. The Access Mode. URL: http://iph.ras.ru/elib/2251.htm. (the accessed date: 22.02.2018).

Biletska, I. (2014). Bilingual education and its functioning in the United States. Youth and the market, 2, 104–107. [in Ukrainian].

Haponova, S. (2005). Overview of foreign methods of teaching foreign languages in the twentieth century. Foreign languages, 2, 18–22. [in Ukrainian].

European Cultural Convention Council of Europe 1954. 20. URL: http://conventions.coe.int/Treat/rus/Treaties/Html/018.htm. (the accessed date: 23.02.2019). [in Ukrainian].

Tadeieva, M.I. (2008). The problem of bilingualism and plurilinguism in the language education of European countries. Current problems of teaching foreign languages in higher education: col. of scientific works. Donetsk, 10, 242–249. [in Ukrainian].

Nerubasska, A., Palshkov, K., & Maksymchuk, B. (2020b). A Systemic Philosophical Analysis of the Contemporary Society and the Human: New Potential. Postmodern Openings, 11(4), 275-292. https://doi.org/10.18662/po/11.4/235

Maksymchuk, B., Gurevych, R., Matviichuk, T., Surovov, O., Stepanchenko, N., Opushko, N., Sitovskyi, A., Kosynskyi, E., Bogdanyuk, A., Vakoliuk, A., Solovyov, V., & Maksymchuk, I. (2020a). Training Future Teachers to Organize School Sport. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(4), 310-327. https://doi.org/10.18662/rrem/12.4/347

Palamarchuk, O., Gurevych, R., Maksymchuk, B., Gerasymova, I., Fushtey, O., Logutina, N., Kalashnik, N., Kylivnyk, A., Haba, I., Matviichuk, T., Solovyov, V., & Maksymchuk, I. (2020). Studying Innovation as the Factor in Professional Self- Development of Specialists in Physical Education and Sport. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(4), 118-136. https://doi.org/10.18662/rrem/12.4/337

Onishchuk, I., Ikonnikova, M., Antonenko, T., Kharchenko, I., Shestakova, S., Kuzmenko, N., & Maksymchuk, B. (2020). Characteristics of Foreign Language Education in Foreign Countries and Ways of Applying Foreign Experience in Pedagogical Universities of Ukraine. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(3), 44-65. https://doi.org/10.18662/rrem/12.3/308

Maksymchuk, B., Matviichuk, T., Solovyov, V., Davydenko, H., Soichuk, R., Khurtenko, O., Groshovenko, O., Stepanchenko, N., Andriychuk, Y., Grygorenko, T., Duka, T., Pidlypniak, I., Gurevych, R., Kuzmenko, V., & Maksymchuk, I. (2020b). Developing Healthcare Competency in Future Teachers. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(3), 24-43. https://doi.org/10.18662/rrem/12.3/307

Gerasymova, I., Maksymchuk, B., Bilozerova, M., Chernetska, Yu., Matviichuk, T., Solovyov, V., & Maksymchuk, I. (2019). Forming professional mobility in future agricultural specialists: the sociohistorical context. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 11 (4), 345-361. http://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/1604/pdf

Sheremet M., Leniv Z., Loboda V., Maksymchuk B. (2019) The development level of smart information criterion for specialists’ readiness for inclusion implementation in education. Information Technologies and Learning Tools, 72, 273-285. https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2561

Nerubasska, A., Maksymchuk, B. (2020a). The Demarkation of Creativity, Talent and Genius in Humans: a Systemic Aspect. Postmodern Openings, 11 (2), 240-255. https://www.lumenpublishing.com/journals/index.php/po/article/view/2625

Melnyk, N., Bidyuk, N., Kalenskyi, A., Maksymchuk. B., Bakhmat, N., Matviienko, O. … Maksymchuk, I. (2019). Models and organizational characteristics of preschool teachers’ professional training in some EU countries and Ukraine. Zbornik Instituta za pedagoska istrazivanja, 51 (1), 46–93. https://ipisr.org.rs/images/pdf/zbornik-51/Natalija-Meljnik.pdf

Bakhmat, N., Maksymchuk, B., Voloshyna, O., Kuzmenko, V., Matviichuk, T., Kovalchuk, A. … Maksymchuk, I. (2019). Designing cloud-oriented university environment in teacher training of future physical education teachers. Journal of Physical Education and Sport, 19 (4), 1323-1332. http://efsupit.ro/images/stories/august2019/Art%20192.pdf

Behas, L., Maksymchuk, B., Babii, I., Tsymbal-Slatvinska, S., Golub, N., Golub, V. … Maksymchuk, I. (2019). The influence of tempo rhythmic organization of speech during gaming and theatrical activities on correction of stammering in children. Journal of Physical Education and Sport, 19 (4), 1333-1340. http://efsupit.ro/images/stories/august2019/Art%20193.pdf

Bezliudnyi O., Kravchenko O., Maksymchuk B., Mishchenko M., Maksymchuk, I. (2019) Psycho-correction of burnout syndrome in sports educators (2019). Journal of Physical Education and Sport, 19 (3), Art 230 pp. 1585. http://efsupit.ro/images/stories/septembrie2019/Art%20230.pdf

Halaidiuk, M., Maksymchuk, B., Khurtenko, O., Zuma, I., Korytko, Z., Andrieieva, R. … Maksymchuk, I. (2018). Teaching approaches in extracurricular physical activities for 12-14-year-old pupils under environmentally unfavourable conditions. Journal of Physical Education and Sport, 18 (4), 2284–2291. http://efsupit.ro/images/stories/decembrie2018/Art%20344.pdf

Maksymchuk, I., Maksymchuk, B., Frytsiuk, V., Matviichuk, T., Demchenko, I., Babii, I. … Savchuk, I. (2018). Developing pedagogical mastery of future physical education teachers in higher education institutions. Journal of Physical Education and Sport, 18 (2), 810–815. http://efsupit.ro/images/stories/iunie2018/Art%20119.pdf

Sitovskyi A., Maksymchuk B., Kuzmenko V., Nosko Y., Korytko Z., Bahinska O. … Maksymchuk, I. (2019). Differentiated approach to physical education of adolescents with different speed of biological development (2019). Journal of Physical Education and Sport, Vol.19 (3), Art 222, pp. 1532 – 1543. http://efsupit.ro/images/stories/august2019/Art%20192.pdf

Опубліковано
2021-03-22
Як цитувати
Анікіна, І. В., Оніщук, І. І., Преснер, Р. Б., Осіпчук, О., Турчин, А., & Поченюк, Я. В. (2021). ПРОБЛЕМИ ІНШОМОВНОЇ ОСВІТИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У КОНТЕКСТІ ПОШУКУ НОВОЇ МОДЕЛІ ГУМАНІТАРНОЇ ОСВІТИ. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), (3(133), 15-21. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2021.3(133).02