СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО РОЗВИТКУ РУХОВОЇ ФУНКЦІЇ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ З ПОРУШЕННЯМИ ПОСТАВИ

  • В. Л. Лукіянчук
Ключові слова: молодші школярі, порушення постави, стереотип постави, фізичні вправи, розвиток рухової функції, координація рухів.

Анотація

У статті визначено причини виникнення відхилень у розвитку постави дітей молодшого шкільного віку та охарактеризовано вплив цієї патології на стан здоров’я та фізичний розвиток школярів. Обґрунтовано необхідність розвитку координації рухів у дітей 6-10 років та її роль у формуванні постави, профілактики і корекції її дефектів. Розкрито сучасні підходи до розвитку рухової функції школярів з порушеннями постави. Висвітлено специфіку дії фізичних вправ на формування правильного рухового стереотипу постави учнів охарактеризовано особливості впливу дозованих м’язових напружень для профілактики і корекції постави молодших школярів.

Посилання

Adele Ben Larby Benjeddu. (2007). Correction of disorders of statodynamic posture of junior schoolchildren by means of physical education. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Aloshyna, A.I. (2015). Prevention and correction of disorders of the musculoskeletal system in preschool children, schoolchildren and students in the process of physical education. Lutsk: Vezha-Druk, 2015 [in Ukrainian].

Andrieieva, R.I., Koval, V. Yu., Strykalenko, Ye. A., et. al. (2018). Formation of coordination skills of preschool children with uncomplicated forms of posture disorders. Psychological and pedagogical bases of humanization of educational process in school and high school, 2, 202-209 [in Ukrainian].

Arieshina, Yu. B. (2018). Basic theoretical and methodical principles of using the universal suspended exercise machine TRX at posture disorders in schoolchildren Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. Physical education and sports, 154 (2), 94-98 [in Ukrainian].

Bodnar, I.R. (2005). Theory, methods and organization of physical education of students of a special medical group. Lviv: Ukrainian Technologies [in Ukrainian].

Boreysha, Y.S., Boreysha, E.A., et.al. (2013). On the question of the state of posture, physical development, the level of health of schoolchildren aged 10-11 and the correction of identified violations. Successes of modern natural science, 9, 24-25 [in Russian].

Valiahmetova A.R. (2018). Development of coordination abilities in adolescents with postural disorders. Studencheskiy nauchnyy forum : materialy X Mezhdunarodnoy studencheskoy nauchnoy konferentsii. Retrieved from: http://scienceforum.ru/2018/article/2018008465 [in Russian].

Volkov, A.M. (2008). Medical and psychological characteristics of posture disorders in children and adolescents. Extended abstract of candidate’s thesis. Moskva. 24 p. [in Russian].

Istomin, A. G., Lutsenko , E. V. (2016). Modification of sports suspension systems for use in the rehabilitation process. Injury. (Vol. 17), 2, 6-10 [in Russian].

Kashuba, V., Yurchenko, O. (2013). Correction of posture disorders in children of primary school age with impaired vision in the process of physical education. Theory and methods of physical education and sports, 4, 67–74 [in Ukrainian].

Leonova, L.A., Vasilieva, O.N. (1983). Development of motor function. Physiology of child development. Moscow, 1983, 62—88 [in Russian].

Mykhno, L.I. (2014). Research of the problem of the prevalence of posture disorders in children of primary school age. Young Sports Science of Ukraine. (Vol. 3), 133–138 [in Ukrainian].

Nyankovsky, S.L, Yatsula, M.S., et. al. (2012). The state of health of schoolchildren in Ukraine. Child health, 5 (40). Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/sostoyanie-zdorovya-shkolnikov-v-ukraine [in Russian].

Peshkova, O.V., Myatyga, E.N, Bismak, E.V. Physical rehabilitation in posture disorders and flat feet. Kharkiv: SPDFL Brovin AV, 2012 [in Russian].

Spitsyn, V.V. (2016). Methods of conducting physical education lessons for primary school students with posture disorders. Theory and methods of physical education, 2, 27–33 [in Ukrainian].

Strakolist, G.M., Ivanska, O.V., Popov, S.M. (2017). Innovative measures of physical rehabilitation of children of primary school age with posture disorders. Bulletin of Zaporizhia National University, 1, 161–165 [in Ukrainian].

Khudoley, O.N., Kasyan, A.V. (2010). Regularities of development of motor function in preschool children. Theory and methods of physical education, 7, 19–34 [in Russian].

Shalavina, A.S., Sitdikov, F.G. (2014). Pedagogical conditions for the formation of the correct posture of primary school children. Bulletin of TGGPU, 1 (35). Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskie-usloviya-formirovaniya- pravilnoy-osanki-mladshih-shkolnikov [in Russian].

Shklyarenko, A.P., Ulyanov, D.A., Kovalenko, T.G. (2016). A comprehensive approach to the use of exercise in posture disorders in children 8-11 years. Bulletin of Volga State University. Series 11. Natural sciences, 2 (16). Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/kompleksnyy-podhod-v-ispolzovanii-fizicheskih-uprazhneniy-pri-narusheniyah-osanki-u-detey-8-11-let [in Russian].

Опубліковано
2020-09-04
Як цитувати
Лукіянчук, В. Л. (2020). СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО РОЗВИТКУ РУХОВОЇ ФУНКЦІЇ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ З ПОРУШЕННЯМИ ПОСТАВИ. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), (4(124), 47-50. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2020.4(124).09